THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sabtu, 9 Januari 2010

ZAKAT PENDAPATAN - SUDAH ANDA TUNAIKAN?

Sudahkah anda semua tunaikan zakat? Pendapatan kita yang berlebihan wajib dizakatkan mengikut pengiraan yang sepatutnya. Biarpun jumlah yang dizakatkan itu sedikit tapi wajib dizakatkan. Pandangan peribadi saya, lebih baik rasanya zakat pendapatan dibuat potongan gaji setiap bulan bagi yang bekerja supaya tidak terasa 'membebankan' atau 'berat hati' untuk ditunaikan sekaligus dalam jumlah yang besar bila cukup tempoh setahun.. Ok, kita check kaedah pengiraan zakat dahulu..

Terdapat 3 kaedah pengiraan zakat iaitu:
1. Gaji pokok x 2.5%
atau
2. Jumlah pendapatan (gaji+elaun) - perbelanjaan dibenarkan x 2.5%
atau
3. Jumlah pendapatan (gaji+elaun) - perbelanjaan sebenar x 2.5%

Saya kira, ramai yg mungkin akan menggunakan kaedah pengiraan ketiga untuk melepaskan diri dari kewajipan menunaikan zakat.. Tapi fikir2 kan lah sendiri, bagaimana anda dpt mengatakan yang anda tidak mampu membayar zakat kalau hujung2 minggu duit masih berbaki untuk tengok wayang, makan besar di luar, shopping tak henti2, melancong, bergayut telefon sampai lebam etc etc..

Firman Allah swt dalam surah At Taubah ayat 103
'Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.' Disini lah letaknya hikmah menunaikan zakat.. Kerana ia dapat membersihkan jiwa dan harta.. Bersihkan jiwa dari rasa tamak dan cintakan dunia secara berlebihan, dan bersihkan harta dari pendapatan yang meragukan

Selain itu, zakat juga menyuburkan pendapatan.. Bagaimana? Allah works in mysterious ways.. Bila gaji sikit tetapi cukup, itu namanya keberkatan.. Jadi, jgn lah teragak2 untuk mengeluarkan zakat.. Speaking of money, mmg sampai bila2 pun kita akan rasa yang duit tak pernah cukup.. Mmg akan sentiasa rasa perbelanjaan melebihi pendapatan, so xpayah bayar zakat.. So, jalan mudahnya, buat potongan bulanan dan jangan fikir2 dah lagi pasal duit tu.. Anggaplah ia saham di akhirat nanti.. insyaAllah berbaloi :)

Ingat! Walaupun kita yang berpenat lelah seorang diri bekerja, jangan lah menganggap bahawa pendapatan yang kita terima itu, hak kita yang mutlak kerana didalamnya terdapat hak fakir miskin (dan golongan yang layak menerima zakat)..

So fikir-fikirkanlah wahai sahabat-sahabatku.....

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...