THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Isnin, 31 Januari 2011

MUDAHNYE MENJADI SIHAT SECARA SEMULAJADI...


Saya yakin ramai di antara kita yang selalu stress, tertekan, terhimpit, tersepit dan semua yang sama makna dengannya. Ini perkara normal dalam kehidupan.Siapa tidak pernah stress? Siapa tak pernah kecewa hatta marah dan sakit hati???Kehidupan tidak sempurna tanpa semua itu..Tetapi tahukah anda kita juga boleh kawal semua hal-hal negatif ini dengan cara semulajadi.

Antara perkara yang boleh kita amalkan atau sepatutnya kita elakkan :-

1) Kamu selalu berkerut?
Mesti ramai yang suka mengerutkan dahi atau menarik kedua belah kening hingga bercantum seolah-olah memikirkan masalah negara di bahu mereka.Jangan...jangan buat macam tu. Selalu kerutkan muka alamatnya cepatlah berkedut...Nak kulit cepat kedut? Nak cepat nampak tua??Senyumlah selalu dan ketawalah dengan lebih kerap. Senyuman itu tanda kebahagiaan dan ketawa itu tanda kegembiraan. Automatik jiwa pun segar, fizikal pun segar dan sihat!

2) Kamu suka merungut?
Ha......ini memang skill ramai orang..terutama yang mulutnya tak pernah duk diam...Mulut yang tak ada button OFF. Tak letih ke mulut tu merungut-rungut. Orang yang terpaksa dengar ni pun letih telinga menadah tau. Lama-kelamaan kita pun akan terpengaruh dengan kawan yang negatif macam ni. Lebih baik cari kawan yang ceria dan berfikiran positif. Kamu tau tak kalau asyik merungut boleh menjejaskan kesihatan mental.

3) Belajar sampai mati
Jangan biarkan otak kita ‘bermalas-malasan’ dan selalulah berikan cabaran baru untuk diri sendiri. Tahu tak, kalau otak ni dah diamalkan sentiasa malas berfikir malas berfungsi, lama-kelamaan boleh jadi nyanyuk atau otak kita akan berada dalam keadaan kurang upaya. Tak perlu pergi daftar kat universiti, atau tak perlu terkejar-kejar berpuluh-puluh sijil atau ijazah. Cukuplah sekadar mempelajari perkara baru yang kita suka. Sebagai contoh, kita boleh belajar menari, berkebun, membuat kraftangan malah mungkin ada yang ingin belajar berblogging. (Kamu ingat jadi blogger ni tak perlu pakai otak ke??? huhu)

4) Kamu suka ke pantai?
Sesuai sangat untuk mereka yang tinggal berhampiran pantai (cik dya laa sape lagi.. hehe) Ada yang suka bersenam di gim, tapi apa salahnya sekali sekala ubah rutin kamu dengan berjogging di tepi pantai. Syok habis! Angin pantai yang bertiup boleh menyegarkan minda. Pemandangan di pantai pun menarik. Bunyi ombak pun mendamaikan jika dihayati. Sambil berjogging boleh menjernihkan fikiran yang kusut. Jadi, badan sihat otak pun sihat kan?

5) Jangan bela bakteria atas katil.
Suka sangat ke ternak bakteria dan kuman atas katil? Tak suka kan? Jadi, amalkan memcuci cadar, sarung bantal, selimut dan apa saja fabrik atas katil kamu itu dengan air panas. Bukan hantar dobi. Hehehe. Amalkan seminggu sekali pun dah ok. Tempat tidur yang lebih bersih dan tenang boleh menjadikan kita sihat. (Bayangkan kamu tidur di lorong-lorong gelap...orang macam tu sihat ke?)

Dan yang terakhir
SENYUMLAH !!!
Lemparkan senyuman manis kamu pada semua orang hari ini.

Kalau kamu gembira, orang sekeliling pun akan turut bahagia.
Kebahagian boleh disalurkan dengan hanya senyuman manis dan ekspresi muka yang ceria.

AKU PUN TAK BRAPA SIHAT HARI NI TAPI SENTIASA TERSENYUM MANIS GITU......HAHA

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...