THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sabtu, 20 Ogos 2011

~ Hari Raya kau datang lagi....... ~



Tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut hari raya. Rasanya semua diantara kita pasti sudah menyiapkan berbagai persiapan bagi menyambut hari raya. Aku hanya bersiap sekadar mampu. Terlebih tidak berkurang pun tidak. Begitu cepat masa berlalu dan tidak lama lagi syawal akan melabuhkan tirainya. Tiba-tiba teringat suasana hari raya ketika remaja dulu. Sambutan Hari Raya Aidil Fitri pasti berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Lebih-lebih lagi bagi kita yang pernah menyambutnya sebagai kanak-kanak, remaja dan dewasa. Kehadiran pasangan dan anak-anak kemudiannya semakin memeriahkan, meskipun ramai yang mengatakan raya sebagai individu dewasa tidak semeriah dulu.

Semoden mana sekalipun pemikiran seseorang, apabila tiba hari raya pasti dipenuhi nostalgia lama. Terutama menyentuh bab makanan. Pada hari rayalah, semua orang mahu kembali ke zaman silam. Mahu menikmati keenakan juadah tradisi peninggalan nenek moyang kita. Menikmati juadah dodol buatan sendiri, ketupat, lemang, lontong dan juga berbagai jenis rendang pada pagi raya, itulah keistimewaan hari raya yang tidak boleh dibandingkan dengan hari-hari biasa.....bestnyekan....

Kini kenangan bermain bunga api digantikan dengan memori menyediakan juadah buat keluarga tercinta. Begitu juga yang menjadikan agenda balik kampung sebagai satu kemestian....pada yg tiada kg pasti beraya di bandaraya suasananya jauh sama sekali berbeza. Memandangkan kg suamiku di Kuala Lumpur, aku pernah sekali beraya disini. Nak menangis pun ada.....hehehe.

Bagi pasangan yang berlainan negeri terpaksalah buat undian ya. Mungkinkah ada peristiwa isteri mahupun suami yang merajuk kerana saban tahun terpaksa menghabiskan masa pada hari raya kedua untuk berada di kampung pasangan. Adalah yang menangis..uh..uh kesiannye...tak mengapalah yang penting tetap beraya dikg.

Tapi aku juga paling beruntung setiap tahun pasti aku akan pulang berhari raya dikg ku........Terima kasih pada kedua mertuaku yang begitu memahami.....

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...