THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Rabu, 14 September 2011

~ Bikin Jamu sdiri....~


Entah kenapa malam2 ni aku nak entry pasal "JAMU" pulak...... Sudah menjadi kebiasaan setiap mlm aku pasti aku meminum jamu pasang siap...dlm erti kata lain jamu yang telah dikapsulkan....Kalau nak bercerita mengenai jamu ni rasanya tak semua wanita masa kini yang berminat untuk meminum jamu. Kebanyakkannya lebih senang mengambil vitamin untuk kesihatan diri. Sebenarnya khasiat jamu ini tidak kurang hebatnya. Sebelum tu aku nak maklumkanlah yang aku ni bukan penjual jamu yea....hehehe

Sebenarnya kita boleh membuat sendiri jamu yang kita perlukan. Banyak bahan-bahannye yang digunakan memang barang yang kita dapati di pasar2 tani seperti halia, kecur, serai, kunyit, bawang merah, bunga cengkih, beras, limau dan daun sireh.

Bahan-bahan yang sentiasa kita beli untuk kegunaan harian ini ada khasiat yang boleh dimanafaatkan menjadi bahan jamu. Umpamanya halia boleh memanaskan badan dan menghilangkan angin; serai boleh dicampur dengan sireh untuk menghilangkan bau badan; dan kunyit boleh menghilangkan gatal serta menyembuhkan luka.

Barang keperluan seharian mudah dijadikan jamu dan boleh dimakan/minum secara teratur untuk mengatasi masaalah atau menjaga kesihatan badan. Kita hanya tinggal menumbuk atau mengisarkannya dan diamal makan/minum setiap hari mengikut keperluan. Ini adalah lebih baik kerana kita buat sendiri secara segar dan tidak mempunyai bahan awet.

So selamat mencoba......eham eham....

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...