THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Selasa, 13 September 2011

~ Redha menerima ketentuan.....~


Salam semua..
hari ini lambat skit aku nak meng"update" blog ini...al maklumlah dari pagi sibuk menguruskan anak...sbil2 tu ada masa yang terluang sempatlah aku menziarah sahabat2 yang tinggal berdekatan.....masa cuti yg ada eloklah dimanafaatkan....

Kali ni aku hendak bercerita mengenai "Redha" atau dalam erti kala lain pasrah yang sempat aku baca dan mahu dikongsi bersama pembaca blog. Bagiku petikan ini amat menarik dan menjadi pengisian yang amat hebat pada sesiapa yang memahaminya secara mendalam.

Redha bermakna menerima semua suratan takdir dan ketentuan Allah dengan senang hati, ikhlas, lapang dada, bahagia, tanpa merasa kecewa atau marah. Walaupun ketentuan Allah tersebut tidak sesuai dengan keinginan kita dan kadang membawa kita pada kesedihan. Realiti kehidupan memang ada yang membawa kita pada kekecewaan dan kesedihan. Tapi kalau kita redha menerima semuanya dan mengembalikan semua kejadian pada Penguasa Segala Kejadian (Allah), maka kita akan terbebas dari rasa kekecewaan dan kesedihan hingga kita pun mampu berlapang dada menerima kenyataan hidup, redha menerima ketentuan-Nya. Kerana sesungguhnya, tidak ada ketentuan-Nya yang buruk, semua pasti ada hikmahnya, hanya saja memang kadang perlu waktu bagi kita untuk memahami, hikmah apa yang terkandung dalam setiap ketentuan-Nya.

Namun kadang ada orang yang salah persepsi dalam memahami redha dengan suatu pengertian pasrah tanpa usaha. Padahal menyerah pasrah dalam suatu keadaan, yang berupa pasrah secara total tanpa usaha sama sekali, tanpa ikhtiar sedkitpun untuk mencari jalan keluar, adalah pemahaman yang salah dari redha kerana bukan bererti menerima begitu saja segala hal yang menimpa kita tanpa ada usaha sedikit pun untuk mengubahnya.

Jadi, redha menuntut adanya usaha aktif, dan itu sangat berbeza dengan sikap pasrah yang menerima kenyataan begitu saja tanpa ada usaha untuk mengubahnya. Walaupun di dalam redha terdapat makna yang hampir sama dengan pasrah yaitu menerima dengan lapang dada suatu perkara, namun dituntut adanya usaha untuk mengubah kondisi yang ada, misalnya saat kita sakit, kita wajib berusaha dan berikhtiar untuk sembuh dengan cara berubat.

Mudah-mudahan setelah kita mengetahui perbezaan pengertian antara redha dan pasrah, kita tidak akan lagi salah persepsi dalam memahaminya dan semoga kita mampu menjadi hamba-Nya yang redha dalam menerima segala ketentuan takdirnya......amin....

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...