THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Jumaat, 9 September 2011

~ Cermin Diri ~


Di pagi yg serba dingin ni....biarlah aku menconteng sidikit motivasi diri untuk kita bersama......maklumlah hari ni banyak undangan open hse yg perlu dipenuhi..jadi sblm pergi aku masih melepak depan lappy....Dari pandangan sudut mata pena Kisah Cermin diri ni menarik juga untuk kita selami dan hayati....

Dikisahkan, ada seorang pemuda yang sedang mengalami masalah bertubi-tubi. Rumah tangganya tidak tenteram. Bersamaan dengan itu, dia juga mengalami masalah di pejabat sehingga dia harus berhenti kerja.

Pada suatu waktu dia berpikir dan menghalusi diri. Apa yang salah dengan hidupku? Mengapa aku terus gagal? Bagaimanakah caranya untuk merubah kegagalan dengan kejayaan? Dia mula mencari jawapan atas pertanyaanya itu dengan pergi ke kedai buku dan membeli buku-buku yang dianggapnya mampu memberi jawapan. Setelah beberapa buku habis di baca, dia merasa tidak puas dan masih belum menemui jawapannya. Tiba-tiba timbul inspirasi di fikirannya, kenapa aku tidak menanyakan terus saja ke penulis buku-buku itu? Maka ditemuilah si penulis buku.

Setelah menceritakan semua kegagalan yang dialaminya, dia berkata, “Tuan penulis, tolong ajarkan kepada saya, rumus dan cara yang boleh membuatkan saya berjaya”. Si penulis pun menjawab, “Kalau anda membaca buku saya dengan teliti, dan menjalankan dengan nyata , tentu akan ditemukan cara-cara menuju kejayaan” Si penulis berpikir sejenak dan berkata, “Baiklah, saya akan temukan kamu dengan seseorang. Biar dia yang memberitahu kamu bagaimana cara berjaya dalam hidup ini”. Dengan gembira si pemuda bertanya, “Dimana orang itu saya mahu menemuinya?” Si penulis mengajak pemuda itu ke sebuah bilik, “Dia ada di dalam bilik ini”. Maka pemuda itu pun mengetuk pintu dan segera masuk ke dalam. Namun dia berasa hairan karana tidak ada seorang pun di dalam bilik tsb, yang ada hanya sebuah cermin besar. Lalu si Penulis berkata, “Lihatlah ke cermin itu. Orang yang ada di cermin itu adalah sang penolong yang kamu cari untuk menunjukkan bagaimana caranya meraih kejayaan. Sesungguhnya hanya kamu yang bisa menolong dirimu sendiri, tanpa kamu berani memulai dari dirimu sendiri untuk berusaha dan berjuang maka kamu tidak akan meraih kejayaan!”

Seketika itu juga si pemuda tersedar, “Terima kasih sang penulis. Saya akan berusaha lebih tekun dan mengendalikan diri sendiri untuk mempraktikkan teori yang telah saya dapat dan pelajari! Hidup adalah rangkaian aktiviti yang kita lakukan setiap hari, kalau perasaan malas menguasai, tidak disiplin, bimbang, ragu2 dan lain2 sebagainya menguasai diri kita , tentu nasib buruklah yang kita dapat. Berjaya bukanlah teori, sebagai manusia yang telah di kurniakan segenap kelebihan-kelebihan oleh Tuhan, kita harus berani mengembangkan diri dan mengendalikan diri sendiri untuk berfikir, bergerak dan berjuang.Kalau mental kekebalan telah kita miliki, dan tidak betah dalam menghadapi kesulitan hidup, berani belajar dalam setiap tindakan yang kita ambil, maka pasti nasib kita akan berubah dan meraih kejayaan yang membanggakan.

Oleh itu moh kita mengadap cermin sayang.......hehehe

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...